Milèstre BV
May 16, 2017

Bedrijfswebsite optimaliseren voor de mobiele gebruiker


6 tips om je bedrijfswebsite te optimaliseren voor de mobiele gebruiker

rami-al-zayat-170349 kopie

Mobiel – als bedrijf kan je er niet meer omheen. Mobiel is het belangrijkste kanaal binnen het hele digitale en online spectrum. Of je nu een zorginstelling bent, de bakker op de hoek of een multinational – als u een website heeft en klanten informatie raadplegen via dit kanaal is mobiel gewoon ontzettend belangrijk.

Tegenwoordig komt het overgrote deel van de websitebezoekers binnen via de smartphone. Ook Google ziet dit en ze rekenen bedrijven tegenwoordig af op de mobiele gebruikersvriendelijkheid van hun website (is je website niet gebruiksvriendelijk? Dan verschijnt jouw website automatisch lager in de ranking).
Maar belangrijker is dat websitebezoekers uw website ook afrekenen als de mobiele gebruikersvriendelijkheid niet op orde is.

Maar hoe kunt u deze gebruikersvriendelijkheid nu verhogen? Zeven tips om over na te denken:

1) Waar zit de klantbehoefte?
Achterhaal hoe uw website op dit moment gebruikt wordt. Waar komen de bezoekers binnen? Wat is de verhouding tussen mobiel en desktop? Wat doen ze op de website?  Waar is deze ‘mobiele’ websitebezoeker precies naar op zoek? Wanneer en waar verlaat hij de website?

Duik er eens in en inventariseer waar de klant/bezoeker behoefte aan heeft.

Afbeeldingsresultaat voor klantbehoefte

2) Gebruikersvriendelijke mobiele website
‘Stop je ‘normale’ website niet in een klein jasje’. Met andere woorden de meeste websites zijn ontwikkeld voor een ‘groot’ desktop/laptop scherm. Als je deze pagina opent op je mobiel dan blijf je inzoomen, scrollen en klikken op buttons die vaak veel te klein zijn voor je vingers (probeer maar eens en formulier in te vullen op een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiel).

Afbeeldingsresultaat voor gif responsive design

Maar we hebben een responsive website” Hiermee bent u bent op de goede weg! Maar zijn alle functies en content van de website ook interessant voor de mobiele gebruiker? Naar welke informatie is een mobiele gebruiker op zoek en is dit ook snel terug te vinden? Is alle informatie echt noodzakelijk voor op de mobiele website? Zo nee, schrap deze informatie, dit bevordert de laadtijd, de scrolltijd en algemene user experience.

3) Snelheid en performance
Als de site niet snel genoeg laadt, zijn mensen zo weg. Met name de perceptie van snelheid is cruciaal – 5 seconden kijken naar een wit scherm lijkt een eeuwigheid. Daarom is het belangrijk dat je de content eerst laadt en later pas de afbeeldingen. Vergeet hierbij niet te checken met welke verbinding de mobiele website wordt bezocht  (WiFi – 3G – 4G – GPRS). Afhankelijk hiervan kun je bepalen of de afbeeldingen in hoge of lage kwaliteit worden geladen.

4) Google
Google heeft vorig jaar besloten om de mobiele website als basis te gebruiken bij het indexeren van de websites. Dit houdt in dat alle elementen snel moeten laden op mobiel (binnen 2 seconden geeft een positieve beoordeling) en alle zaken die bij punt 2 zijn genoemd.

Benieuwd hoe mobielvriendelijk uw website is? Controleer het hier.

https://testmysite.withgoogle.com

5) Content en functies voor mobiele website
Zorg dat de kernwaarden van uw bedrijf op de mobiele site vertegenwoordigd zijn. Is het snelheid? Dan moet je site ook snel zijn. Klantenservice? Zorg er dan voor dat de service die je biedt via het mobiele kanaal ook uitmuntend is. Creativiteit? Zorg voor een creatief /verrassend element.

Daarnaast moet je focussen op de mobiele gebruiker – Denk dus goed na over hoe uw klanten uw product of dienst raadplegen en hoe je hierop kan inspelen.

Afbeeldingsresultaat voor gif mobile user business

6) Locatie
Een mobiel heb je altijd bij je, vanaf het moment dat je opstaat (voor veel mensen is de telefoon hun wekker) totdat je weer gaat slapen. De locatie is dus erg belangrijk. Advertenties kun je nauwkeurig afstellen en je kunt locatie gebonden aanbiedingen doen of specifiek maken voor één platform (denk aan Facebook – Instagram of Snapchat).

Is een app echt nodig?
Een app is dus eigenlijk alleen nodig bij dagelijks frequent en loyaal gebruik van jouw dienst, content of product. En noodzakelijk wanneer je specifieke sensoren van de smartphone wil gebruiken – denk hierbij aan de gyroscoop, microfoon en notificaties.

Instant Apps
Denk erom dat mensen de apps op hun mobiele telefoon gewend zijn. Probeer hier dan ook met je (mobiele) website zo veel mogelijk op aan te sluiten – dan heb je een website waar gebruikers eenvoudig in kunnen navigeren die aansluit op hun verwachtingen; de gebruikerservaring! Zie ook onze blog over Instant Apps.

Milèstre is een internetbureau met een sterke focus op mobiel. Wij ontwikkelen (mobiele) oplossingen zoals apps, websites en business applicaties die aansluiten op de verwachtingen van de gebruiker.

Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen:

info@milestre.nl
+31(0)43 407 07 80
www.milestre.nl

Bron: Nu.nl

About us

Milèstre is a digital development agency based in Maastricht and operating all over the world. Since 2003 we build software solutions together with established companies and great startups. During the years we have developed a process that enables us to transform ideas into meaningful, intelligent and designfull experiences for mobile and web. A process where strategy, design, development and user experience are playing an important rol.

 

Contact us

Milestre BV
Ambyerstraat Zuid 82
6225 AJ Maastricht
Netherlands

Tel: +31(0)43 - 4070780
Email: info@milestre.nl
© Copyright 2017 - Milestre BV
Top