Milèstre BV
Sep 20, 2017

Verborgen functionaliteit in iOS 11: QR-code scannen


Het heeft even geduurd, maar in iOS 11 (sinds gisteren beschikbaar) wordt het eindelijk mogelijk om QR-codes te scannen met de ingebouwde Camera-app (bij Android is dit al een standaard functionaliteit). Je hebt geen externe app meer nodig en dat is een flinke vooruitgang. Die apps zaten namelijk vaak vol met reclame of andere onzin. 

Hoe werkt het?

Simpel! Je richt je camera op een QR-code en middels een melding bovenin je scherm krijg je de vraag of de actie die is gekoppeld aan de QR-code wil uitvoeren. 
Apple heeft gezorgd voor een brede ondersteuning van de vierkante codes. Zo wordt het mogelijk om:
- een URL / App Store link te openen
- verbinding te maken met Wi-Fi netwerk (zonder wachtwoord in te voeren)
- een e-mailbericht te verzenden
- een afspraak toe te voegen aan je agenda
- een contactpersoon toe te voegen aan je adresboek

QR code on iOS

De QR-code? Daar maakt toch niemand gebruik van…

Afhankelijk wie je het vraagt; QR codes zijn ouderwets, niet cool, niemand gebruikt het, OF ze zijn open, toegankelijk, zien er (soort van) goed uit – en heel erg veel gebruikt in Azië. 

QR-codes en mobiele momenten

In feite is een QR-code niet meer dan een verlengstuk van de offline wereld naar de online wereld (O2O). Je kan her vergelijken met een barcode op een product. Door dit te scannen met bepaalde hardware kan je informatie over het product zoals de prijs terugvinden. Een QR-code is breder geaccepteerd en kan worden gelezen door nagenoeg elke smartphone met een camera. 

Een van de klassieke use-cases zijn de locaties-specifieke voorbeelden, waar je met je smartphone aanvullende informatie raadpleegt m.b.t. het product, plaats, monument etc. Een QR-code naast een standbeeld of monument waarmee je een youtube filmpje of mobiele website ophaalt en jou op een interactieve manier meer verteld over het standbeeld, monument, etc. 
Daarnaast is het ook ideaal voor reclame, aangezien je hiermee je bezoekers kunt tracken – yep, real-world ad trackers! Zonder QR-code weet je nooit wie je billboard allemaal ziet of er geïnteresseerd in is. Maar met QR-code (en trackingscode in de source-code) werkt het net als bij een website en veranderd je billboard/catalogus/advertentie in een tijdschrift direct in een point-of-sale. Check het voorbeeld hieronder waarbij een QR-code / snap-code / short link en verbinding zijn naar de Instant Fashion App ter promotie van een nieuwe collectie. (voor meer voorbeelden: www.myinstantapp.nl)



Uiteindelijk draait het om de mobiele momenten van je gebruiker die iets direct wil kopen of meer informatie wil opzoeken m.b.t. jouw product, ongeacht waar ze zijn. Met behulp van de smartphone incl. camera geef je elk offline product een online en interactieve laag die direct inspeelt op de wensen van jouw gebruiker.

Extra: Leuke voorbeelden van QR-codes in China

Het goede doel

Niet altijd kleingeld op zak (tegenwoordig pinnen we steeds meer) voor een straatmuzikant, dakloze of collectant aan de deur – maar je zou wel iets willen geven? Gelukkig heb je je smartphone wel altijd bij de hand. Scan de code en doneer direct het gewenste of vooraf bepaalde bedrag. 

2

Niet alleen doneren aan daklozen – ook aan de kerk kan je doneren via een QR code
3

Identificatie van huisdieren

Je bent het vast wel eens tegengekomen op de lantaarnpaal om de hoek: “heb jij mijn hond gezien?” incl. foto en contactgegevens van het baasje. Waarom creëer je niet online een profiel van je huisdier en koppel je hier een QR-code aan? Zo kan de eerlijke vinder niet alleen snel deze gegevens terugvinden, de eigenaar krijgt zelfs een notificatie waar en wanneer de code is gescand. 

4

Niet alleen honden, katten of andere huisdieren, ook senioren hebben hun eigen online profiel. 
5

Echtheid van eten en drinken

QR codes vindt je in veel restaurants in China om bijvoorbeeld te betalen of bestellen. Maar ook distributeurs, fabrikanten en supermarkten maken er gebruik van om de consument meer informatie te verschaffen over de gehele supply chain; van waar het product gemaakt is tot aan transport (incl. data zodat je direct ziet hoe vers je product is). 6

QR code als advertentie of informatie kiosk

In China hebben ze slimme straatborden met QR codes die de contactgegevens van de politie vermelden, gebruikers helpen wegwijs te maken in de stad of meer informatie te geven over de parkeerregels voor dat specifieke gebied. 

8

Of gewoon als reclame in de nek van een televisiepresentator. (zie je Wendy van Dijk al met n mooie QR-code The Voice of Holland presenteren?)
9

Of op een gebouw (de foto hieronder komt al uit 2012 en was een link naar een muziek app – erg succesvol vanwege het eenvoudige gebruik en scanbaar vanaf een grote afstand. Mensen hoefden niet meer de App Store te openen, de naam in te typen en te zoeken. QR codes op grote billboards is tegenwoordig erg gebruikelijk in China)
10

Bronnen:
iMore
Onemorething
a16z
About us

Milèstre is a digital development agency based in Maastricht and operating all over the world. Since 2003 we build software solutions together with established companies and great startups. During the years we have developed a process that enables us to transform ideas into meaningful, intelligent and designfull experiences for mobile and web. A process where strategy, design, development and user experience are playing an important rol.

 

Contact us

Milestre BV
Ambyerstraat Zuid 82
6225 AJ Maastricht
Netherlands

Tel: +31(0)43 - 4070780
Email: info@milestre.nl
© Copyright 2017 - Milestre BV
Top