Mobiel is de afgelopen jaren ontzettend hard gegroeid. Er maken tegenwoordig meer mensen gebruik van internet via de smartphone dan via de desktop of laptop. En als we kijken naar de cijfers maakt 86% van de Nederlandse bevolking gebruik van een smartphone en onder jongeren is dat zelfs 97% 1.
De tijd dat we op onze mobiele telefoon doorbrengen blijft stijgen en het is voor merken en bedrijven dus ontzettend belangrijk om hun klant op de best mogelijk mobiele manier te bereiken.
We zijn het er allemaal over eens dat de ‘apps’ in combinatie met hun gebruiksgemak de succesfactoren zijn voor de smartphone. Maar de tijd dat we wekelijks een nieuwe app downloadden is voorbij. Tegenwoordig downloaden we nauwelijks nog nieuwe apps en ons dagelijkse echte gebruik is beperkt tot 5 a 6 apps (Google — Facebook — Instagram — Snapchat — Whatsapp — Youtube) 2.
Als we geen apps meer downloaden, hoe kan je dan als merk of bedrijf het beste je mobiele klant bereiken?
Voordat we hier een antwoord op kunnen geven is het belangrijk om eerst een beter beeld te krijgen van de mobiele gebruiker.
Mensen spenderen steeds minder tijd op een website, de sessies worden steeds korter. Mensen zitten niet meer urenlang achter hun laptop om research te doen. Nee, ze zoeken naar informatie tijdens elk vrij moment, of ze nu in de rij staan bij de supermarkt, zich vervelen of in de trein zitten.
Denk aan jezelf: of je nu wil weten wat het weer morgen wordt, wil reserveren bij dat ene restaurant of de nieuwe collectie van H&M wil checken, je grijpt naar het toestel dat het dichtst bij je ligt. En in 9 van 10 gevallen is dat je smartphone.
Deze momenten worden ook wel ‘micro-momenten’ genoemd. Het constant opzoeken van informatie helpt ons om op het einde van de dag sneller en betere beslissingen te nemen.
Je online kanaal moet daarom snel & gebruiksvriendelijk zijn en een wow-ervaring leveren op dat kleine mobiele scherm. Want bedrijven en merken die hier het beste op inspelen krijgen onze aandacht. Zij zijn degene die uiteindelijk ons hart winnen, niet uit onze gedachten verdwijnen en tenslotte ons geld meer dan waard zijn.
Instant Apps by Milèstre
Met Instant apps van Milestre geef je je klanten deze snelheid, gebruiksvriendelijkheid en wow-ervaring, geheel in de stijl van jouw product of dienst en direct in de mobiele browser.
Met een Instant App:
- bereik je direct een groot publiek. Het is in feite een mini-app die direct wordt geladen in de mobiele browser.
- biedt dezelfde app-experience die je klant verwacht op zijn smartphone, alleen hoeven ze hiervoor geen app te downloaden in de appstore.
- wordt je direct gevonden in Google en Bing.
- stuur je pushnotificaties naar klanten op momenten die er toe doen.
- verbindt je de offline wereld met de online wereld. Omdat een Instant App toegankelijk wordt gemaakt via een URL breng je met behulp van een QR-code, NFC-chip, shortlink elke offline advertentie (poster, billboard, flyer, etc.) naar de online wereld om zo direct die belangrijke conversie te creëren.
Maar ik heb al een responsive website — wat moet ik dan met een Instant App?
Deze vraag horen we vaak en is ook direct de juiste vraag die je jezelf moet stellen.
Vooropgesteld: Een Instant App is ook zeker geen vervanging van je (responsive) website, want er zijn nog altijd mensen die via de laptop jouw website bezoeken. Maar je website is een online kanaal dat gemaakt is voor het grotere desktop/laptop scherm. Bij bezoek op je smartphone ben je vaak eindeloos aan het scrollen, inzoomen en klikken op buttons die veel te klein zijn voor je vingers.
Met een Instant App focus je alleen op die elementen waar de mobiele gebruiker naar op zoek is. Hiermee presenteer je alle informatie snel en overzichtelijk, net zoals de gebruiker gewend is op zijn smartphone.
Instant Apps zijn in feite een nieuwe vorm van mobiele website, die een brug slaat tussen apps en responsive websites: ze zijn juist een aanvulling op je website.
Voorbeelden
Er zijn talloze mogelijkheden te bedenken hoe je een Instant App nu kan inzetten en bij elke branche is er sprake van een andere ‘customer journey’ van de mobiele gebruiker. Hieronder een voorbeeld voor de makelaardij:
Tijdens de komende weken zullen we enkele blogs publiceren specifiek gericht op de customer journey in een bepaalde branche:
- Lees hier meer over de customer journey m.b.t. restaurants & eetcafe’s
Hogere conversie en brand-engagement
Wacht dus niet langer en supercharge je offline advertenties, berichten op Facebook, Instagram, Snapchat, emails, etc. door ze te koppelen aan een Instant App en creëer direct die belangrijke conversie en hogere brand-engagement.
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden, andere voorbeelden of heeft u vragen? Laat het ons weten!
rniesten@milestre.nl
+31 (0)43 407 07 80
www.myinstantapp.nl & www.milestre.nl
Bronnen:
1) boek: mobiele eenheid — Brechtje de Leij (2017)
2) Techcrunch.com